Родителство
Поради социална изолация, бедност, ниско образование и недостатъчна родителска компетентност се допускат сериозни пропуски както в проследяване на бременността, така и в храненето, опазване на здравето и психо-социалното развитие на децата. На родителите им липсват необходимите умения и самочувствие, за да създадат подкрепяща и развиваща семейна среда. Така те неглижират потребностите на децата, което от своя страна води до неуспешно включване в образованието.
Според възрастовите потребности, обучението в родителски умения е насочено към следните групи:
- бременни жени;
- родители на деца от 0 до 1 година;
- родители на деца от 1 до 3 години;
- родители на деца от 4 до 5 години.
Услугите включват групови сесии, проведени от специалисти (психолог, социален работник, медицинско лице) във формат малка група (10 участника), водене на случаи на деца и семейства в най-голям риск и домашни посещения за подкрепа на добрите модели на родителстване. Родителите на 4 и 5-годишните деца, които посещават група за образователна подкрепа, участват в редовни съвместни занимания с децата и родителски срещи, с цел умения за семейно планиране, промяна на нагласите за значимостта на образованието, развиване на умения за подкрепа на децата в учебния процес, умения за планиране и спазване на правила.
Детско развитие
Данни от различни международни изследвания потвърждават, че училищният успех, достигнатата образователна степен и отпадането от училище се определят от развитието до 5-годишна възраст. Личностните качества, които се оформят в този ранен етап на развитие, определят не само учебните постижения на децата, но и цялостния им житейски път.
Въпреки категоричното заключение, че ранното детско образование може да разреши социалното и икономическо неравенство, у нас едва 20% от 3 до 6-годишните деца от ромската общност са включени в програма за ранно образование и развитие. Участието в тези програми впоследствие води до по-добро здравословното състояние, отлагане на ранната бременност, намалена престъпност и рисково поведение, подобрени възможности за трудова заетост и по-високи доходи.
Програмата за ранно детско развитие е насочена към две основи групи деца (0-3 години и 4-5 години) и включва два вида услуги:
- Обучение за повишаване на родителските умения на майки на деца от 0 до 3 години и бременни жени. Този период е времето, в което правилните грижи за физическото и психично здраве на детето (хранене, здравна грижа и хигиена, въвеждане на режим и граници и пр.) имат определящо значение за неговото бъдещо развитие. Обучението утвърждава и нови норми в общността за правилното отглеждане на малките деца.
- Ранно детско образование за деца от 4 до 5 години от общности в неравностойно положение, които не посещават детска градина. Целта е развитие на социалните, езиковите, познавателните и моторни умения като ключова предпоставка за успешната интеграция в образователната система и най-ефективна превенция за отпадането от училище. Участието на родителите осигурява устойчивост на грижата за детското развитие в семейна среда.
Предприемачество
Обученията по предприемачество и дизайн мислене са насочени към собственото възприемане на участниците като хора, които могат да развият собствена идея и да я превърнат в работещ продукт или услуга. Предвид спецификата на средата, в която те живеят ежедневно, обученията включват както базисни бизнес умения, така и насоки за работа в интернет, търсене на информация и полезни примери, начини за прилагане на примерите и насоките в практиката, комуникационни умения, начини за привличане на партньори, използване на дизайн мислене и креативност като конкурентни предимства.
Като базисен акцент в обученията е заложено социалното предприемачество – т.е. как да се създава и развива бизнес, който не само носи приходи на основателя, а и подобрява средата, в която действа. Акцентираме в голяма степен и на необходимостта от откриване на ценността на предприемачеството чрез опити и експериментиране, в контраст със собственото възприемане на много млади хора от общността като жертва, а не като източник на нови идеи и развитие.